VVD Enkhuizen bedankt haar kiezers.

Wat een geweldig resultaat! 1024 stemmen, maar liefst 23% meer dan in 2014, en daardoor nu de 2epartij van Enkhuizen. Bedankt voor jullie hulp, steun, en natuurlijk jullie stem. Dankzij jullie kunnen we de komende 4 jaren in Enkhuizen weer een duidelijk liberaal geluid in de gemeenteraad laten horen. Wij hebben er zin in!

Na de verkiezingen begint nu de volgende, misschien wel nog grotere uitdaging: het vormen van een stabiel en slagvaardig gemeentebestuur. We hebben laten zien dat dat kan: sinds de val van het SP-CDA-NE-CU/SGP college is de politieke rust weergekeerd, zijn een aantal taaie dossiers tot een goed einde gebracht en hebben Erik Struijlaard en Dorus Luyckx laten zien dat een vakkundige wethouder geen kadaverdiscipline in een coalitie nodig heeft om overeind te blijven, maar stukken aan de raad kan aanbieden die op inhoud overtuigen.

De kadaverdiscipline van een coalitie, iets waar we wat ons betreft zo snel mogelijk vanaf moeten. Niets is dodelijker voor het debat in de raad en een gezonde werkverhouding tussen raad en college als de knellende afspraken uit het coalitieakkoord. Er is een gewoonte gegroeid om in een coalitieakkoord je punten veilig te stellen, maar dit leidt er ook toe dat oppositiepartijen machteloos moeten toezien hoe de coalitie met de macht van het getal alles er door kan drukken.

Bewust hebben wij er in maart 2017 voor gekozen om geen nieuwe coalitie te vormen. Slechts 2 zaken zijn van belang: wat gaan we doen (de raadsagenda) en wie gaan dat uitvoeren (het college). Het is, zo bleek bij een korte rondgang tijdens de uitslagenavond, vele partijen goed bevallen en voor herhaling vatbaar. Echter, traditioneel ligt het initiatief bij de grootste partij.

De SP heeft gekozen voor een traditionele insteek. 1:1 verkennende gesprekken, waarschijnlijk gevolgd door een informateur en een formateur. Daarmee verhuist het coalitieproces naar de achterkamers, en hebben de partijen die zich niet aan de wil van de grootste conformeren het nakijken. Deze aanpak zullen wij niet steunen, en dat hebben wij ook al aan de SP laten weten. Hoe de SP hierop gaat reageren, is vooralsnog afwachten.

Later meer…